Dockor av toarullar!

Min skapande verksamhetsuppgift hade jag på praktiken och då gjorde vi egna dockor. 
 
Vi samlade först 4 barn (men till slut var dom 7 eftersom fler ville vara med) ute i  ateljén och vi tog fram material som:
Toarullar, papper, pennor, lim tejp, flirtkulor, tyg, garn, fjädrar, silkespapper, tandpetare, piprensare och färg.
Material bild 1.
material bild 2.
Material bild 3. 
Material bild 4.
Sedan berättade vi att vi skulle göra dockor som vi skulle ha kvar på förskolan och sedan ska vi göra teater med dom. 
 
Sedan började dom att göra dockor med materialet vilket dom tyckte var väldigt roligt. Dom jobbade på och var väldigt inne i uppgiften. En grej som dock var lite dåligt var att dom frågade mig om hjälp hela tiden och jag hjälpte dom. Jag skulle istället låtit dom få pröva själva. 
 
 
Vi hade tänkt att vi skulle hålla på med dockorna i ca 30 min men vi höll på i ca 1 och en halv h. 
 
Resultaten kunde bli t.ex. ett huvud av flirtkula eller ihopknycklat papper som dom målat på. Toarullen som kropp, piprensare som armar och ben och tyg som kläder. 
 
Aktiviteten passar för 3-5 åringar. I den här åldern är det inte alltför svårt men samtidigt väldigt kul. 
 
Man utvecklar områdena intellektet eftersom man måste tänka efter hur delarna kan sitta ihop, motoriken eftersom man jobbar med små handrörelser när man sätter ihop delarna och socialt eftersom dom pratade med varandra och frågade mig frågor under tiden. 
 
Tonje
 
 
 

Peter Pan

Min skapande verksamhetsuppgift kallar jag för Peter Pan och den gjorde jag inför klassen. 
 
Uppgiften gick ut på att vi kollade på en snutt av filmen Peter pan, ca 10-15 minuter, sedan sa jag att vi skulle skapa, antingen med papper och penna eller med lera, något som man tycker hör ihop med det vi såg. Det behöver inte alls vara något som man såg från filmen utan man kan göra något som man kanske började tänka på när man såg filmen. 
 
Jag tycker att det gick jättebra och vi alla hade jättekul.
Här har vi en bild på Tingelings tofflor, en sjöjungfrufena, en nalle, Peter Pans hatt och en manlig sjöjungfru.
 
Vi höll på i ca 2 timmar men man behöver inte alls hålla på så länge. Vi gjorde ju flera figurer var också och tog rast mitt i. 
 
Vi i min klass tyckte att uppgiften var jätterolig, men framför allt passar den för 3-5 åringar tror jag. Dom som är mindre har någ svårare att sitta still så länge när man kollar på filmen men då kan man istället bara ta en kort filmsnutt och sedan skapa tills dom tröttnar. 
Bild på när vi jobbar med leran.
 
Dom utvecklingsområden som man kan träna under aktiviteten är: Socialt eftersom vi sitter och pratar under tiden vi skapar och vi delar med oss av våra ideer. Motoriskt eftersom vi jobbar med händer och fingrar när vi jobbar med lera och rita. Och Intellektuellt eftersom man måste tänka hur det man gör hänger ihop med det man såg. Eller så bildas ju en process när man ser filmen som gör att man kommer på vad man vill göra och då tränar man också intellektet. 
Ännu en bild på när vi skapar.
 
Material som man behöver:
 
Film
Papper
Penna
Lera
Kniv eller liknande (om man vill göra mönster i leran)
 
Slutresultat.
 
Tonje
 

RSS 2.0