Skapa ljud!
När jag hade min skapande APL uppgift bestämde jag mig för att skapa ljud med barnen eftersom dom jobbade med det arbetsområdet då. Jag tog fram material som:
papper, kastrull, penna, sked, glas, två olika kartonger, plasttallrik, pinne och linjal.
Sedan satte jag mig ner vid ett bord med min handledare och fyra barn i fyra till fem årsåldern.
Jag frågade dom frågor som:
Hur skulle man kunna göra ljud med dom här sakerna?
Finns det saker som låter lika?
I så fall varför låter dom lika?
Varför låter andra saker olika?
Kan man få sakerna att låta utan att slå på dom?
Hur kan man t.ex. få pappret att låta om man bara får använda händerna?
Låter det likadant om man slår kastrullen mot en kartong som när man använde sig av en penna ect.

Jag lät dom prova sig fram för att kunna svara på frågorna.

Övningen tog ca 10 minuter för oss, men man skulle säkert kunna utveckla den med att ta med barnen ut i skogen och leta efter saker som låter.

Övningen passar för 4-6 åringar. Dom mindre har nog svårt att svara på frågorna. Med dom kan man istället bara göra ljud och låta dom träna på motoriken.
Dom utvecklingsområden som man kan träna med den här aktiviteten är:
Det intellektuella eftersom dom måste tänka efter när dom svarar på frågorna och då utvecklas intellektet
Det sociala eftersom vi sitter tillsammans i en grupp och tillsammans svarar på frågorna.
Det motoriska eftersom dom måste använda sig av rörelser i händerna för att kunna göra ljud. Även finmotoriken utvecklas eftersom dom kan göra små rörelser med händerna och fingrarna.

Vissa av barnen var snabbt på att prova och svara när andra var lite mer tillbaka dragna. Dock trötnade dom efter en liten stund eftersom vi hade tagit dom från en lek och det var en av anledningarna till att aktiviteten bara blev tio minuter.
Kommentarer
Trackback